Model.HeaderVisualTitle
Toneel

Julika Marijn

In de schaduw van Rembrandt

{{ toDateStr(event.startDate) }}

{{ toTimeStr(event.startDate, event.endDate) }}

Heeft pauze

{{ event.venueRoom.name }}


Prijzen

Prijzen zijn excl. administratiekosten. Per boeking € 1,50 voor e-tickets of € 3,00 voor gewone tickets.

Deel deze voorstelling via:

Geertje Dircx was Rembrandts tweede vrouw. Ze was jarenlang zijn minnares en voedde zijn zoon Titus op. Ze zag zijn meesterwerken, waaronder De Nachtwacht, ontstaan en stond zelf ook model voor de grote schilder. Totdat Hendrickje Stoffels ten tonele verscheen. Geertje werd bruut opzijgeschoven en uiteindelijk door Rembrandt opgesloten in een tuchthuis.

Tegen het decor van wat eerder de Gouden Eeuw werd genoemd, laat Julika Marijn de vrouw aan het woord die de schaduwkant van Rembrandt aan den lijve ondervond. Al meer dan 350 jaar staat ‘de meester van het licht’ wereldwijd in de schijnwerpers. In de schaduw van Rembrandt is de herstory van Geertje; een eigentijdse voorstelling over de keerzijde van genialiteit en roem, de kracht om het licht te blijven zoeken, loyaliteit en de bittere grenzen daarvan.

Krachtige vrouwen die hun eigen weg en stem zoeken, is een terugkerend thema in het theaterwerk van Julika Marijn. Eerder maakte ze succesvolle solovoorstellingen over Etty Hillesum, prinses Diana en Helene Kröller-Müller. 

Speeldata en kaarten

{{ toShortDateStr(item.startDate) }} {{ toTimeStr(item.startDate, item.endDate) }} {{ item.venueRoom.name }}

Cast en info

Tekst en spel: Julika Marijn
Regie: Diederik van Vleuten
Muzikale adviezen: Leoni Jansen
Decor: Bartel Meyburg
Visuals: Hessel Stuut
Kostuum: Dorien de Jonge
Techniek: Coen Jongsma 
Met dank aan: Simone van der Vlugt

Over In de schaduw van Rembrandt schreef:

Theaterkrant
Krachtig eerherstel voor Rembrandts verguisde minnares. Op suggestieve, invoelende wijze, met sober en secuur spel, keert Geert Dircx terug in de tijd van nu.

Theaterkrant

Volkskrant
Julika Marijn vertelt op eloquente wijze het droeve verhaal van de minnares van Rembrandt. Middels 17de-eeuwse kunstwerken en achtergrondgeluiden weet ze de sfeer op te roepen van Amsterdam ten tijde van de Gouden Eeuw. Hoewel ze als acteur enige afstand bewaart tot haar hoofdpersoon, slaagt ze er ook in om Geertjes aanbidding van en teleurstelling in een geniale man te illustreren. Zo geeft ze de stem terug aan een vrouw die net als velen pardoes aan de kant werd gezet

de Volkskrant

NRC
Dit verhaal wordt dynamisch verteld in een prachtig decor van Bartel Meyburg. Een andere visuele voltreffer is de outfit die de actrice draagt. Met deze monoloog krijgt Geertje Dircx een stem en kantelt het perspectief. Daardoor is het nu, heel even, Dircx die een schaduw werpt

NRC

NHD (1)
Het zijn de persoonlijke intermezzi, als Marijn zich oprecht boos maakt, die ’In de schaduw van Rembrandt’ de moeite waard

Noord Hollands Dagblad