Model.HeaderVisualTitle

Winnaars Poelifinario 2023

Winnaars Poelifinario: Rundfunk, Lisa Ostermann en Valentina Tóth schitteren bij VSCD Cabaretprijzen

De Poelifinario, uitgereikt door de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD), is dé prijs voor de meest indrukwekkende theaterprogramma’s van het afgelopen seizoen. In 2023 gingen de winnaars naar Rundfunk, Lisa Ostermann en Valentina Tóth, drie namen die nu centraal staan in de Nederlandse theaterwereld.

Rundfunk won in de categorie Entertainment voor hun show Schau. Het duo, bestaande uit Tom van Kalmthout en Yannick van de Velde, zette volgens de jury het cabaretgenre op zijn kop met hun “schrijnende absurdisme en onpersoonlijke, sketchmatige stijl”. Schau werd geprezen om zijn strakke montage en unieke personages die toch iets herkenbaars hebben.

In de categorie Engagement ging de Poelifinario naar Lisa Ostermann voor haar voorstelling Makkelijk in de omgang. De jury roemde haar voor de manier waarop ze faalangst en prestatiedruk verweeft in een persoonlijk verhaal, met als hoogtepunt een “epische, gedanste rap-musical uitputtingsslag”.

De Neerlands Hoop, voor de meest veelbelovende theatermaker met het grootste toekomstperspectief, werd uitgereikt aan Valentina Tóth. In haar voorstelling Wildbloei brengt ze een ode aan hysterische vrouwen en combineert ze haar muzikale talenten met een krachtig levensverhaal. Volgens de jury laat Tóth zien dat ze een veelbelovend talent is, met een unieke combinatie van humor, muziek en theater.

Sinds 2003 worden de cabaretprijzen jaarlijks uitgereikt door de VSCD. 

De jury van de Poelifinario 2023-2024 bestond uit verschillende experts uit de theaterwereld, waaronder Cyanne Moe-Tjon (Theaters Diligentia en PePijn), Joris Kemps (Theater Hof 88) en Rosalie Fleuren (Theaterkrant).

Uit het juryrapport:

"Schippers toont in haar nieuwe programma ruimhartig haar muzikale talent, gesteund door vier geweldige muzikanten en uitstekende muzikale arrangementen. In een aantrekkelijke zachtgele enscenering laten ze een mengeling horen van onder andere satire, romantische popmuziek en poprock met hitpotentie. Ook in haar boeiende en rake teksten wisselt ze kleine, persoonlijke liedjes af met stevige maatschappijkritiek op onder andere Tata Steel en de BoerBurgerBeweging. We zien aan dit theaterconcert dat ze een stijl heeft gevonden, waarin ze al haar talenten kan benutten. Ze geeft zich helemaal en is het stralend middelpunt in een muzikale oase."


"Met hun schrijnende absurdisme en onpersoonlijke, sketchmatige stijl zetten de twee jongemannen van Rundfunk al sinds 2015 het cabaretgenre op zijn kop. Schau loopt soepel en snel door, als een strak gemonteerde film, waarin over elke vlotte decor- en scènewissel is nagedacht. Nergens leren we het duo beter kennen; zij gaan op in hun personages. We kijken naar een bizarre en gevarieerde verzameling figuren, die in hun persoonlijke onlogica toch iets herkenbaars dragen, onder andere maffioso Manke Mario, een toekomstig echtpaar op speeddate en elitaire types die nietszeggende influencervideo’s en podcasts opnemen."


"Met haar tweede programma is Ostermann in een grote sprong uit het hokje ‘aanstormend talent’ gesprongen en houdt ze zich gemakkelijk staande tussen de gevestigde cabaretnamen. Binnen een persoonlijk verhaal over de rol van prestatiedruk en faalangst in haar leven – overweldigend samengevat in de epische, gedanste rap-musical uitputtingsslag ‘Lisa Fucking Ostermann’ – komen alle emoties voorbij. Ze maakt concrete R&B over goede seks en zingt met compassie voor een moeder die haar kind aan de jeugdzorg zal verliezen. Dankzij een inspirerend slot stuurt ze mensen niet mopperend over de staat van de wereld naar huis, maar met een opbeurend sprankje hoop."

 

Uit het juryrapport:

"Met keiharde overgangen tussen komische, weglachende stand-up over onschuldige thema’s en een bloedserieuze, doorvoelde biecht over de stempel die de alcoholverslaving van zijn moeder drukt op zijn leven en familie, toont Smulders iets dat we nog niet eerder hebben gezien. De naar humor toe gevluchte Smulders laat veelzeggend een enorme bal als een olifant op het podium liggen – waar hij af en toe naar kijkt, maar het vooral niet over heeft. Hij werkt toe naar een troostende slotgedachte voor eenieder die worstelt met de beslissingen van hun naasten vanuit een positie van berusting." 


"Zoals elk aanstormend talent stelt Valentina Tóth zich in haar cabaretdebuut voor aan haar publiek. Ze geeft ons een inkijkje in haar jeugd, maar doet dat niet op een chronologische volgorde. Ze verpakt het in een ode aan de hysterische vrouwen die ze om zich heen zag en herwaardeert daarmee behendig deze beladen term. Tóth deed wereldwijd podiumervaring op als concertpianiste, maar ontworstelt zich met de stap naar cabaret aan die internationale druk. We horen gelukkig nog best wat achteloze voorbeeldjes, waardoor we een volledig beeld krijgen van het overweldigende talent van Tóth."