De Indië Monologen

De Indië Monologen

De Indië monologen

Toneel

Prijzen

1e rang: € 24,00
2e rang: € 21,00

Nederlands-Indië 70 jaar na de onafhankelijkheid

70 jaar na de onafhankelijkheid van Indonesië staat onze koloniale geschiedenis volop in de belangstelling. Bijna 2 miljoen Nederlanders hebben een Indische achtergrond. Hoe werkt die geschiedenis door in ons land, en in onze levens? En hoe willen we ons tot die geschiedenis verhouden?

De Indië Monologen is een unieke theateravond met wisselende combinaties van gasten en met Nederlands-Indië als centraal thema.

Elke editie van 'De Indië Monologen' presenteert een uitgelezen gezelschap van drie bekende Nederlandse schrijvers, musici en acteurs, maar ook prominenten uit de wereld van de media, journalistiek en politiek zijn vertegenwoordigd; allen met een Indische achtergrond of sterke betrokkenheid bij de geschiedenis van Nederlands-Indië. In Theater de Purmaryn komen Wieteke van Dort, Bodil de la Parra, Xavier Boot en journalist Herman Keppy hun verhaal vertellen.

Wieteke Van Dort (Tante Lien) is in Indonesië, Surabaya geboren en op viertienjarige leeftijd naar Nederland gekomen. "Ik ben jeugdsentiment voor heel veel mensen.'' Op de radio in de opvolger van Kleutertje Luister, Radio Lawaaipapegaai, als cabaretière met Wim Kan en Conny Vonk, op televisie in onder meer Oebele met Willem Nijholt, de Stratemakeropzeeshow met Aart Staartjes en Joosten Prinsen en Het Klokhuis. Haar pièce de resistance is Tante Lien. Het immens populaire Indische tantetje in sarong en het haar in een knot.

Bodil de la Parra (1963) is al meer dan 25 jaar werkzaam als actrice en toneelschrijfster. Ze speelde o.a. bij het Amsterdamse Bostheater en Orkater, en schreef stukken voor o.a. Bellevue Lunchtheater en Theater Artemis. Haar debuut Orgeade Overzee werd bekroond met de Mr. H.G. van der Vies-prijs, en het stuk Victor & Ik werd genomineerd voor de Taalunie Toneelschrijfprijs (2000). Met de actrices Margôt Ros en Wimie Wilhelm bracht ze de muziektheaterstukken Onder Vrouwen 1&2 (NNT), en in 2016 schreef ze de muzikale komedie We Want More bij Bos Theaterproducties. Haar Indische roots kwamen voorbij in de stukken Ouwe Pinda’s (2014) i. s.m. Nadja Hüpscher en Gouwe Pinda’s (2017). In het afgelopen seizoen schreef ze mee aan de Orkater/Bijlmerparktheaterproductie Woiski vs. Woiski (keuze Wijkjury '17/'18) en haar stuk Drie werd door Maas theater in reprise genomen. Het komend seizoen staat ze in het theater met haar solo Het Verbrande Huis (een Surinaamse familiekroniek) en is op TV te zien als Irene in de Vara/BNN serie Klem

Herman Keppy is een Nederlands journalist en schrijver. Hij schreef o.a. voor Het Parool, De Volkskrant en Ons Amsterdam. Als zoon van een Molukse vader, houdt hij zich bezig met de geschiedenis van Indonesië. Hij is eindredacteur van het Molukse blad Marinjo. Als romanschrijver debuteerde Keppy in 2004 met het boek Tussen Ambon en Amsterdam, gebaseerd op het leven van Wim Tehupeiory, arts in Nederlands-Indië.

Xavier Boot (1989) werd op zijn elfde aangenomen bij de Jong Talentklas van het Utrechts Conservatorium. Hij kreeg aan de Academie voor Muzikaal Talent, en later aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag les van de Russische pianiste Mila Baslawskaja, Rian de Waal en Georg Friedrich Schenck. Boot ontving als eerste Nederlandse pianist het masterdiploma Live Electronics aan het Conservatorium van Amsterdam. Hij treedt op in binnen- en buitenland met artiesten als Philip Glass, Emmy Verhey en Rubin Kodheli en speelde voor Koningin Beatrix. Ook verzorgt hij de muzikale begeleiding van theatervoorstellingen, en componeert muziek voor films en documentaires zoals de documentaire Buitenkampers van Hetty Naaijkens (Kristallen Film). Hij heeft op diverse concoursen prijzen gewonnen, en ontving tijdens het Nationaal Pianoconcours SJMN in 2008 zowel de prijs voor de beste vertolking van modern Nederlands werk, als de prijs voor de beste vertolking van Liszt.

Muzikanten: Astrid Seriese en gitarist Erwin van Ligten - regie: Bo Tarenskeen.